1. З вересня п’ятикласники навчатимуться по-новому
НУШ перестане асоціюватися з початковою освітою, адже реформа «підросла» до рівня базової освіти. Подія не лише для родин, у яких діти йдуть у 2022 році в 5-й клас, а й для всіх, на кого це чекає в наступні роки. Для цього потрібно зробити низку кроків. Кожен навчальний заклад на основі типової програми затвердить власну освітню програму до початку навчального року. Вона повинна містити обрані школою модельні навчальні програми. Або це можуть бути інші, затверджені МОН, чи навіть розроблена в самій школі та схвалена на педраді програма. Серед запропонованих варіантів є галузеві інтегровані курси, які об’єднують до трьох звичних шкільних предметів: наприклад, історію України та світу, або українську мову, українську літературу та зарубіжну літературу. А є й такі, що об’єднують предмети різних галузей, наприклад, «Робототехніка» (інформатика, фізика, математика, природознавство, географія, біологія, технології).
2. Оцінки будуть, але за новим принципом
П’ятикласникам обіцяють у першому семестрі м’який та поступовий перехід від рівневого (П, С, Д, В) до бального оцінювання, а формувальне оцінювання залишатиметься так само важливим, як і в початковій школі. Скажімо, перевірку зошитів МОН радить не пов’язувати з оцінюванням, а натомість робити короткі письмові коментарі. Хоча рекомендації, як оцінювати учнів у 5-х класах, вже є, оцінювання в базовій школі — тема, над якою ще будуть працювати цього року. А ще в планах — адаптація до нових критеріїв оцінювальних тестів за навчальними предметами.
3. Учні щодня займатимуться спортом
На п’ятикласників очікує 31 година навчального навантаження на тиждень (разом із фізкультурою). Двадцять років тому, згідно з типовими навчальними планами, воно становило лише 26 годин на тиждень. Але норми поступово змінилися, на що нерідко нарікають батьки учнів. Порівняно з попереднім варіантом найбільше збільшилася кількість навчальних годин математики (на 5) та української мови (на 3,5).
Щодо фізкультури — передбачено три заняття на тиждень. Але у два інші дні теж має бути організована рухова активність: ранкова гімнастика, фізкультхвилинки під час уроків, активні перерви, години здоров’я, челенджі, флешмоби, мінізмагання під час уроків. Такі новації передбачено наказом МОН та Мінмолодьспорт, який набрав чинності 1 січня 2022 року. Він вводить у дію Концепцію розвитку щоденного спорту в закладах освіти. Зокрема, йдеться про посилення відповідальності директорів шкіл за забезпечення належного рівня рухової активності.
4. Підручники матимуть електронні додатки
Щоб зрозуміти, чого очікувати, зазвичай вивчають досвід пілотних шкіл. МОН вважає апробацію успішною, а ось вчителі, які працювали за новою програмою, ділилися тривогами в соцмережах. Переважно йшлося про проблеми із забезпеченням підручниками, методичною літературою для вчителів, яка певний час була лише в електронній формі. Тож вчителі та батьки побоюються, щоб така ситуація не повторилася для всіх шкіл. Аби цього не сталося, Рада ухвалила закон щодо вдосконалення науково-методичного забезпечення освіти та якості навчальної літератури. Він набере чинності в липні 2022 року. Підручники спочатку проходитимуть експертизу та отримуватимуть (або ні) дозвіл МОН, а вже потім братимуть участь у конкурсі. Сподіваються, що це зекономить час.
Цей процес також зроблять прозорим: експертні висновки з назвами видання та іменами експертів оприлюднюватимуть на офіційних сайтах. Цього року планують видати підручники для 5-х та 9-х класів.
В Україні, як і в усьому світі, відходять від стереотипу, що підручник — це завжди паперові сторінки. Тепер розроблятимуть інтерактивні електронні додатки, з якими зручно буде працювати під час дистанційного навчання. На 2022 заплановано розробити критерії оцінювання таких додатків. |